Zielonogórska Grupa Lokalna
„Nauka a Religia”

 

Szukaj

Przedruki


Dariusz Sagan

Kardynał Schönborn a stanowisko Kościoła katolickiego wobec sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem (2006)

download-ikona

Przedruk z: Filozofia Nauki 2006, nr 1 (53), s. 107-118.

Streszczenie:

W artykule przedstawiam spór dotyczący artykułu kardynała Christopha Schönborna, który został opublikowany w New York Timesie pt. "Finding Design in Nature" (Odnajdywanie zamysłu w przyrodzie). W swoim artykule Schönborn  krytykuje twierdzenie, że papież Jan Paweł II zaakceptował ewolucję neodarwinowską jako możliwą metodę Boskiego stworzenia form życia, a zwłaszcza człowieka. Co więcej, wedle kardynała neodarwinizm przeczy chrześcijańskiej doktrynie o stworzeniu. Z punktu widzenia Schönborna neodarwinizm wyklucza możliwość, że w przyrodzie istnieje rzeczywisty projekt, a to jest sprzeczne ze stanowiskiem Kościoła katolickiego, głoszącym, że ów projekt może być i jest rozpoznawalny mocą ludzkiego rozumu. Argumentuję, podobnie jak kardynał Schönborn, że neodarwinizm faktycznie nie jest zogdny z chrześcijańską doktryną o stworzeniu. Uważam też, że poglądy Schönborna, jak również pewne ostatnie wypowiedzi papieża Benedykta XVI, przypominają twierdzenia zwolenników teorii inteligentnego projektu, którzy są sceptyczni wobec słuszności neodarwinizmu i twierdzą, że sformułowali naukowe metody wykrywania projektu w przyrodzie. Można mieć zatem uzasadnione podejrzenie, że ci dwaj hierarchowie Kościoła katolickiego próbują, choć nie wyrażają tego jawnie, uznać teorię inteligentnego projektu za właściwy pogląd na kwestię pochodzenia dla chrześcijan, w przeciwieństwie do obecnie dominującego naukowego poglądu na ewolucję biologiczną.

Data wstawienia tekstu na stronę: 13 sierpnia 2006 r.

Informator

     
  

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach ZGL "Nauka a Religia", napisz o tym na ten e-mail: darsag@wp.pl

  
     

Odwiedza nas 50 gości oraz 0 użytkowników.